Att skaffa hund och min resa med fia

Kan faktiskt bli irriterad på alla hundannonser som ligger ute! Visst om man inte kan ha kvar hunden pga olika saker så är det bättre att hunden kommer till ett hem där folk har tid med den, men det jag irriterar mig på är okej inte just annonserna eller att människor säljer/ger bort sina hundar utan det är mer det där att det köps så många hundar till hem där man inte tänkt igenom ordentligt. Utan man vill ha en hund och börjar kolla annonser, ser en hund och köper den och någon vecka senare så inser man vilket jobb det är och man har inte läst på om rasen osv.
 
Nej för hundens skull och för ens egen så funderar du på att skaffa hund, funderar ett tag, kolla upp olika raser, träffa olika raser, läs på om rasen du vill ha och om hundar i övrigt, har du inte så mycket kunskap sen förr av hund så försök att få det. fråga vänner/bekanta om du får låna deras hund, fråga folk hur det är att ha hund, ju mer du vet desta lättare är det, kolla om du verkligen ha tid för en hund och räkna med att första halvåret kan bli tufft oavsett om du köper valp eller äldre hund, det tar tid med fostring och få in rutiner. När du sen köper din hund så se till att från början ha klart hur du vill att din hund ska vara och vilka regler som gäller och sen sträva efter det, ju fortare du fostrar hunden och visar vad som gäller desto lättare blir det, men som sagt räkna med att det kommer bli tufft, så var konsekvent
 
När du och din hund sedan börjar växa ihop och hunden är en del av ditt liv så kommer du inse att allt tufft och allt du var tvungen att göra var värt det.
 
När jag skaffade Fia så hade jag tänkt på det där med egen hund sen vi kom hem från spanien och när vi började med hunddagiset växte tanken.
Så jag tänkte och tänkte och försökte verkligen se allt jag kunde om hundar och lära mig ännu mer, jag försökte se vilken ras som passade mig.
Har alltid gillat jack russel, men läst att det är en krävande hund osv plus att sett massa jack russel som vart typ galna och sen har jag tänkt att en stor hund passar mig.
Så när jag väl bestämde mig för att jag skulle skaffa hund så såg jag först en annons med jack russel valpar, men jag tänkte att nej dom är nog jätte dyra och jag skulle ju ha en stor hund, så började mejla på lite andra hundar men pga oseriösa säljare och annat så valde jag bort massa(vilket man ska göra, aldrig köpa om man inte är säker). så till slut började jag mejla med maria, hon som sålde jack russel valparna, och ju mer vi mejlade och jag såg bilder så kände jag att jag var säker jag ville ha en av dom. Först tänkte jag hane, men så såg jag bild på fia(rut hette hon då) och vart så kär och visade mamma och pappa och dom tyckte med att jag skulle välja henne.
 
Den 5 januari åkte vi dit och hälsa på:) Jag kände då att hon var min:) Sen började jag att valp säkra, läsa på¨mer och mer och prata med mamma och pappa. pappa gjorde något som jag idag är tacksam över men då vart jag irriterad och osäker, han började säga allt jobbigt och dåligt och hur hemsk det skulle bli osv, han intalade mig att det värsta skulle hända. Dagen innan vi hämta hem henne så bröt jag ihop, det vart så verkligt och känsla av att det skulle bli hemskt och att jag inte skulle klara det vart för mycket. Men efter lite prat och lugnat ner mig så kände jag att nej jag ska ha min fia. Så den 5 februari(snart 2 år sen) så hämtade vi hem min älskade lilla fia. Första natten försökte jag ha henne i hennes korg, men när hon tog sig upp i sängen och tryckte sig mot min hals då smälte mitt hjärta och hon fick sova i sängen (idag är det Fias och min säng:) men det är det enda jag gett med mig om.
 
Sen började hela resan med att få henne rumsren, få henne att vilja gå fast det är snö och kallt, få henne att hoppa upp och ner från soffa, ner och upp för trappor osv osv dock har hon aldrig bitit sönder något och visst har min tjej energi till tusan om hon vill men hon är väldigt lugn. Visst är hon bestämd och har sin egen sak att se på saker och ting men i slutändan så vet hon att jag bestämmer.
 
Hon är en självständig liten dam, med mycket energi, älskar hundar, hon utvecklas hela tiden för jag ser nya saker med henne varje dag, som det senaste att hon ska "prata", från början var det bosse som började och sen har fia hakat på det där, så när folk pratar med henne så svara hon :)
(pratar på fia språk= yl/skäller) vill hon något så pratar hon och nu följer hon ju med mig upp när jag lämnar ut hundar och då ska hon prata med mig/ägaren och dess hund:)
 
Hon är så härlig. Hon är med överallt och lämnar jag henne så blir hon glad när jag kommer. På hunddagiset så jobbar hon med att ha koll på hundar, följa med och lämna ut, leka med hundarna osv. Hon är verkligen min allra bästa vän och allt det "jobbiga" och tuffa och alla hinder vi fått komma över och lära oss att passa in med varann ha varit värt det. För även om vi utvecklas, lär oss nya saker och har olika viljor så kämpar vi alltid tillsammans:) 2 år har gått fort:) och känns som hon alltid funnits där och hur tufft och jobbigt det är ibland så skulle jag aldrig vilja vara utan henne:) 
 
Så t'nk dig alltid för innan du skaffar ett djur!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Zandra

Min blogg om mitt liv:)

RSS 2.0