Anti jantelagen

Ni kanske känner till "jantelagen":

  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

lagen som finns i skandinavien, en så kallad oskriven lag att man inte ska tro att man är något. för i sverige är det så, att man ska passa in i ramarna, man ska inte vara bättre än andra.. hela tiden passa in... även om vi försöker ändra detta så lever "jantelagen" kvar. På bf så jobbade vi emot jantelagen, vi ville visa att alla passar in, alla är lika värda och så vidare.. något jag inte tänkte på... men när vi tog upp om jantelagen på tärna så insåg jag att vi på bf verkligen stod för "anti jante lagen"

jag står verkligen för "anti- jantelagen", jag dömer ingen, jag tycker inte att man måste passa in, alla ska få vara sig själv. man kan passa in i ett samhälle där alla får vara sig själva...

Tro på dig själv och hjälp andra att tro på sig själva "Du kan mer än du tror"
behandla andra som du själv vill bli behandlad"

jag har tagit lagarna i anti-jantelagen och gjort en bild:

 

 

 



Kommentarer
Cecilia Rydell

Ha en bra kväll

2010-11-05 @ 22:26:28
URL: http://ryds.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Zandra

Min blogg om mitt liv:)

RSS 2.0