Inbillning

♥Ibland kan man verkligen inbilla sig saker, som i morse då vaknade jag till och så lätt det som att det regna ute, men sen titta jag ut och nope inget regn och marken var torr, snacka om inbillning.
Eller som när jag sett en spindel, då får jag för mig att det är spindlar överallt;) hjärnan är bra underlig i bland.
Eller så när man är ute bland folk så inbillar man sig att alla glor på en och tänker elaka saker.
Eller som jag kan ofta inbilla mig eller låta hjärnan flyga iväg att dåliga saker ska hända, som när jag åker bil då kan jag tänka att undrar vad som händer om vi krockar.

Men ser ni gott folk jag har en teori om detta:) Jag tror att vissa saker man inbillar sig eller fantiserar är en försvars mekanism. Som när jag inbillar mig att om jag tänker att något ska hända så kommer det inte hända, eller när manb tror att en kille/tjej är otrogen, jag tror man gör det för att vara förberedd i fall något händer!
Sökte på inbillar och fick då upp det engelska ordet imagination (som låter finare,) men enligt wikipedia så betyder ju imagination, fantasi och fantasi och inbilla sig är ju inte direkt samma sak. Det beror ju på vad det gäller, inbilla sig är ju en viss form av fantasi om du frågar mig, men det beror ju på hur man ser på det. Man kan ju tex inbilla sig att alla ens leksaker lever och då är det ju mer prat om fantasi. Så därför är det så att inbilla sig saker är en form av att använda sin fantasi och som jag pratade om innan så tror jag verkligen att vissa saker man inbillar sig eller fantiserar är en försvars mekanism.

Men det är bara vad jag tror..... Jag vet att inbillning är inget dåligt så länge man inte inbillar sig allt för mycket och sen verkligen inte tror på allt man inbillar sig. Jag vet att inblan när man berättar om skaer man inbillar sig så kollar folk på en som att man var knäpp, men jag kan lova att nästan alla människor någon gång har ljugit.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Zandra

Min blogg om mitt liv:)

RSS 2.0