Lilla charmtrollet Fia....

Idag har vi jobbat från ca 7 till runt 2, sen tog jag ut fia på en promis, gick hem, dusch osv... käka mat och tog en promis,ner till hunddagiset där jag klippte hennes klor och kammade henne. När vi var på väg hem mötte vi en av våran granne och hans unge plus 2 andra ungar, dom ville spela fotboll med fia så det fick dom. Fia gjorde succe och som vanligt så älskade dom henne:) svårt att inte charmas av henne.  Jag brukar låta fia få vara med ungarna att leka ibland dels för att jag tycker det är bra att barn får lära sig leka med hundar men även för att det är bra för fia att lära sig leka med barn och ta kommandon från barn, olika sorters träning är alltid bra och att hon då får lära sig saker och ha kul är ju bara en bonus:) och sen att det blir extra träning med för både mig och Fia att lära henne att hon får hälsa och leka med barnen ibland men inte alltid:) samma när vi möter hundar vi känner ute så ibland får hon hälsa och ibland inte och att hon absolut inte bara får springa fram själv ohc hälsa utan vänta tills jag sagt att det är okej. Lite mer jobb och träning men det är ju det som är kul för en själv att ha den utmaningen och sen är dte bra för Fia att få träningen och utmaningen plus att få den friheten. Jag försöker ge Fia olika slags träningar och utmaningar för att hon ska få jobba med sånt också och sen ge henne frihet men kontrollerad frihet. Att jobba som jag gör med Fia krävs mycket och emellan åt drygt men jag märker ju att hon mår bra av det och det är ju viktigast och eftersom hon är en terrier som har egen vilja så gäller det att använda det och se till att hon får använda sig av det, att ha en terrier kan vara tufft och det gäller att som med alla hundar att lära känna sin hund och se vad för slags träning/utmaningar din hund behöver. Det går att lära Fia massa och säga nej till saker och låta henne få göra saker osv däremot vill hon inte något så vill hon verkligen inte, om hon tex är trött och inte vill leka så är det stört omöjligt att få igång henne att börja leka, tex det tog bra  lång tid med att få fia att köra kasat boll, springa och hämta den igen.. Först ville hon inte ens springa efter den för antingen satt hon still eller så sprang hon åt ett annat håll, sen fick jag henne att springa till saken men då tog hon den och sen släppte, sen fick jag henne att springa, hämta en liten stund för sen tröttna hon, nu för tiden så är hon jätte duktig med det där, det kan häna någon gång att hon springer dit, tar bollen och lägger isg men de är när hon börjar bli trött, nu lär jag ju henne att ligga och vänta medans jag kastar och sen säger jag ta den och då får hon springa, så att tvinga Fia är ingen ide:) Det är mycket enklare då att styra henne och lära henne saker när hon vill och är jätte energisk för då kan man styra henne som sagt, vill hon inte så blir hon bara låg och olycklig... som nu när jag lär henne nya grejen när jag stannar så är hon så upp i varv och vill så gärna hämta bollen att även om jag får ropa in henne för att hon sprang innan jag sa något så lyssnar hon och hämtar bollen när hon fått klartecken. men det är det här som är dte underbara med att ha hund, allt man får hitta på, att man får lära ut, allt man själv lär sig och hur man lär känna varann:)
Men nu ska jag kolla på tv och mysa lite med Fia:) 


 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Zandra

Min blogg om mitt liv:)

RSS 2.0