Att vara en bra ledare till sin hund....

Fia som hade inte uteplatsen idag hade massa energi, hon har ju blivit lugnare inne och sen så försöker jag att hon inte ska leka inne med hundarna så mycket och det gör att hon leker och gör av med massa energi på uteplatsen vilket jag vill men eftersom hon inte var där i dag så hade hon massa energi och det märktes när vi gick ute.. man kunde se hur hennes energi bara strålade av busighet typ, vilket resulterade i full fart fram åt tyckte Fia, glo på allt och skälla på hundar, eftersom hon inte hade en lugn energi så när hon såg hundar som hon inte fick leka/busa med så börja hon ju så klart att skälla... hmm jobbigt det där, jag tränar och tränar med henne att inte bry sig men emellanåt så vill hon inte alls lyssna, jag gör liksom allt, jag går bara, jag stannar och säger till, jag försöker distrahera henne, jag låter henne titta så länge hon är lugn men vissa gånger så är hon hopplös... Men men som pappa säger det är bara att vara envis och fortsätta jobba på!!! Inte lätt alla gånger när man inte kommer framåt, men som igår då gick jag förbi minst 4 hundar utan någon problem alls... allt beror på hur lugn Fia är, hon bestämd jag är och är vid med dom andra hundarna så beror det på hur dom reagerar.. Jga vet ju att om jag oroar mig för att hon ska skälla så kommer hon att skälla, att minsta lilla osäkerhet från mig kan få henne ur balans.. men går man med tex 2 andra hundar som också skäller åt andra hundar och så lilla Fia ja då blir man lite mer osäker och så skälls det... För när vi går själva nu så är det bara någon gång hon kan skälla... Tröttsamt det där... vet liksom inte riktigt hur jag ska göra...
jag vill ju vara en bra ledare till Fia och när hon gör saker som jag inte vill att hon ska göra så är det klart att man tar det som ett misslyckande, speciellt om det är något man jobbat hårt med. Lite är det en fas hon är inne i så klart, hon tycker att hon minsann kan få hälsa på alla hundar, hon är lite rädd, hon vill testa mig och se hur mycket hon får och inte får göra... Så det är liksom bara att ta nya tag, vara envis och lära sig att vara ännu mer lugn och bestämd!!  Jag vet ju att hon kan vara så himla duktig av sig, men jag kan inet skylla på henne när hon gör saker heller, för mycket handlar om mig och min ledarroll. Så frågan är gör jag rätt men måste bara fortsätta kämpa på och vara ännu mer bestämd och lugn, eller gör jag helt  fel???
Men på tal om Fia och ledarroll så sa pappa en viktig sak till mig det där om att ställa krav på sin hund, att många gånger ställer man nog för höga krav på sin hund. och det är nog sant, man vill så mcyket med sin hund.. att den ska vara den bästa, sötaste, snällaste, lydigaste osv men man glömmer lite att hunden måste få vara hund. Jag försöker nu att balansera allt, att låta Fia vara hund och låta Fia få vara Fia, men samtidigt få henne i den riktingen jag vill ha henne i...  För tänkt på att denna 8 månaders lilla sötis har lärt sig så mycket sen hon föddes, hon är väldigt duktigt av sig och hon lär ju sig varje dag så klart, det är bara det att hon är lika envis som jag av sig och det gör att saker tar längre tid, sen är dte lite så att det här med koppel och så så ligger vi efter med kanske en 2 månader, för när hon kom så kunde vi bara vara ute jätte lite åt gången och då var liksom inget intressant och sen när hon började gå i koppel så var det roligt att bara gå och senare så har alla dom där sakerna kommite när man går ute som borde kommit tidigare.. Men vi kämpar på, tar varje dag i taget och jobbar på och sen ensak jag glömmer ibland med när vi är ute och hon är i koppel är att det värsta hon kan göra är att dra och skälla och egentligen så är ju inte dte så farligt ju, men sånt glömmer jag....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Zandra

Min blogg om mitt liv:)

RSS 2.0