medvetna omedvetna tankar vadå???

alltså ibland när man tänker så kan man ha medvetan och omedvetna tankar, dom omedvetna är odm som bara dyker upp och du kanske inte märker alla. nu är det så här att våran pedagogik uppgift går ut på att bla om omedvetna tankar, kolla själva:

Uppgifter:

A) Välj ut en situation från din vardag att analysera lite närmare. Utgå ifrån den ”kognitiva gubben” och beskriv kortfattat hur situationen som du befann dig i såg ut (vad hände?). Skriv sedan ned de automatiska tankarna som dök upp. Vad hände sedan? Fyllde du på med medvetna tankar? Vad sade du till dig själv? Skriv också ner hur du handlade i situationen. Blev handlingen som du tänkt dig? Stämde din handling överrens med dina automatiska och medvetna tankar? Varför/ varför inte? Vad blir din slutsats?

 

B) Tv-debatt utan ljud:

Välj en TV-debatt på t ex www.svt.se och titta på den och studera den icke verbala kommunikationen. Skriv ner minst 10 st icke-verbala signaler du ser. Vad förmedlar den icke-verbala kommunikationen? Hur utvecklat är kroppsspråket? Förstår du vad de pratar om?

 

Titta på samma TV-debatt med ljud. Hur samstämmigt är det verbala och icke verbala budskapet? Finns det dubbla budskap? Hur utvecklat är kroppsspråket? Vad avslöjade kroppsspråket?

 

Gör en jämförelse: På vilket sätt blev det annorlunda?

 

C) Tolka icke-verbala signaler/kroppsspråk genom att analysera något i verkligheten, t ex ett arbetsplatsmöte, studiebesök i en klass, släktmiddag eller någon annan grupp av människor.

Hur samstämmigt är det verbala och icke verbala budskapet? Finns det dubbla budskap? Hur utvecklat är kroppsspråket? Vad avslöjade kroppsspråket?

 

Jämför TV-debatten med verkligheten. Vad är din slutsats?


Alltså jag vet ju typ hur jag ska göra, men vad ska jag välja för tv-debatt eller annat program och c verkar krånglig och a med... hmmm ha ha A där kan jag ju typ använda mig av när jag skulle plugga denna uppgift;)

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Zandra

Min blogg om mitt liv:)

RSS 2.0